مقالات

 بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

کود گیاهان آپارتمانی

گیاهان و گل ها علاوه بر نور مناسب و آب کافی به مواد مغذی هم برای رشد و بالندگی خود نیاز دارند. بخش اصلی مورد نیاز برای فتوسنتز گیاهان از طریق آب و نور خورشید تامین می شود اما مواد مغذی می توانند تاثیر بسزایی در گلدهی و شادابی گیاهان داشته باشند. به همین جهت در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین کود گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم تا بتوانید با توجه به نیاز گیاهتان بهترین کود را تهیه کرده و در منزلتان گل ها و گیاهانی شاداب و تازه ای داشته باشید؛ پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

اهمیت استفاده از بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی برای این که رشد سالمی داشته باشند، نیاز به کودهای حاوی مواد مغذی دارند. همانطور که می دانید تغذیه منظم باعث می شود خاک گلدان سرشار از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز شود. به همین جهت کوددهی به گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است چرا که برخلاف گیاهان محیط های باز، این گیاهان هیچ منبع مواد آلی ندارند. بیشتر گیاهان از طریق آب، کربن دی اکسید و نور خورشید تغذیه می شوند با این حال گیاه به مواد مغذی دیگری همچون نیتروژن، فسفر و پتاسیم هم نیاز دارد که این مواد در خاک یافت می شوند. کودها می توانند این مواد مغذی را در اختیار گیاهان قرار دهند. از آن جایی که گیاهان آپارتمانی ممکن است نتوانند به طور کامل از نور خورشید بهره ببرند، عمل فتوسنتز هم کمتر انجام می شود. بنابراین لازم است برای بهره گیری بیشتر جهت رشد بهتر و شادابی بیشتر گیاهان با استفاده از کود پلت مرغی، کود ارگانیک، کود شیمایی و غیره به طور منظم گیاهان آپارتمانی را کود دهی کرد.

برای گیاهان آپارتمانی کود شیمیایی بهتر است یا کود ارگانیک؟

یک مسئله بسیار مهم برای کوددهی گیاهان آپارتمانی وجود دارد که آن هم انتخاب بین کود ارگانیک و شیمیایی است. بسیاری از افراد تحت تاثیر تبلیغات و مطالب غیر علمی در اینترنت به جستجوی کودهای ارگانیک می پردازند که این یک اشتباه مرگبار در نگهداری از گل های آپارتمانی است. بسیاری از کودهای ارگانیک برای بعضی از گیاهان اصلا مناسب نیستند و نه تنها که باعث رشد و شادابی آن ها نخواهند شد، بلکه ممکن است به ریشه آن ها آسیب جدی برساند. در نتیجه بهتراست برای گیاهان خود فقط از کودهای شیمیایی و مخصوص استفاده کنید.

بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

کود گیاهان آپارتمانی

حال که با اهمیت کود دهی گیاهان آپارتمانی آشنا شدیم وقت آن رسیده که بهترین کود های گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین نگهداری را از گیاهان آپارتمانیتان داشته باشید.

گروه اول: کودهای تقویتی

کودهای تقویتی یکی از کودهای محرک رشد گیاه هستند. مهم ترین این کودها شامل موارد زیر می شوند:

1. کود سه بیست یا کود کامل (NPK:20-20-20)

یکی از بهترین و کامل ترین کودها برای گیاهان، کود سه بیست است که دارای درصد بالایی از ریز مغذی های مخصوص گل و گیاهان آپارتمانی و زینتی است. اصلی ترین عناصری که در این کود به کار رفته، نیتروژن، فسفر و پتاسیم است.

2. کود محرک رشد یا ضد تنش

تعدادی از گیاهان آپارتمانی ممکن است در مقابل جابه‌جایی و یا تغییر موقعیت، حساسیت نشان دهند. برای این که تنشی در گیاهان بعد از جابه‌جایی پیش نیاید، می توان از کودهای ضد تنش استفاده کرد که می تواند رشد گیاه را هم تحریک کند.

3. کود جلبک دریایی

یکی دیگر از بهترین کود گیاهان آپارتمانی کود جلبک است که با همه انواع گیاهان سازگاری دارد. این کود شامل تمام مواد مغذی مورد نیاز است و به رشد گیاه سرعت می بخشد و باعث استحکام آن در شرایط مختلف می شود.

گروه دوم: بهترین کود برای بخش های مختلف گیاه

در این قسمت کودهای مورد نیازی که برای سلامت و تغذیه بخش های مختلف گیاهان آپارتمانی به کار می رود را به شما معرفی می کنیم. به عنوان بهترین کود برای گلدهی ، ریشه زایی، جوانه زدن و غیره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بهترین کود گلدهی (36-12-12)

ممکن است گیاهی داشته باشید که مدت زیادی است گل نمی دهد. برای افزایش گلدهی گیاهان باید از کودهایی استفاده کرد که می توانند شکوفه زنی گیاهان را تحریک کنند. عناصر سه گانه نیتروژن، فسفر و پتاسیم که در کود کامل بررسی کردیم باعث شکوفه زنی گیاهان می شود البته این بار درصد این کودها با هم متفاوت است و از درصد 36-12-12 استفاده می شود.

2. کود مخصوص کاکتوس با ترکیب 36-12-6

خیلی از افراد تصورشان این است که چون کاکتوس ها در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم هستند، نیازی به هیچ مواد مغذی ندارند. اما باید بدانید که حتی گیاهان مقاوم در برابر سرما و گرما هم بدون دسترسی به عنصرهای سه گانه، ممکن است مقاومت خود را از دست دهند. به همین دلیل لازم است کودی با ترکیب 36-12-6 به آن ها داده شود تا شروع به گل دهی کنند.

3. کود مخصوص شاخه و برگ گیاهان آپارتمانی (18-18-18)

کود گیاهان آپارتمانی

بسیاری از گیاهان زمانی که با کمبود عناصر سه گانه نیتروژن، فسفر و پتاسیم مواجه می شوند، برگ های آن ها ریخته می شود و یا اندازه آن تغییر می کند. به عنوان مثال ممکن است مشاهده کنید که برگ های گیاه برگ انجیری نسبت به قبل بسیار کوچک شده است. در این زمان می توانید از کود 18-18-18 استفاده کنید.

4. بهترین کود برای ریشه زایی

بهترین کود برای ریشه دار کردن قلمه انواع گیاهان آپارتمانی، کودی است که درصد بیشتری فسفر در خود داشته باشد. شاید این نکته را ندانید که حدود 40 درصد از کود مخصوص ریشه هم از فسفر ساخته می شود تا نیازهای گیاه سریع تر برطرف شود. این کود علاوه بر ریشه دار کردن در تقویت ریشه و گسترش آن ها هم موثر خواهد بود.

5. کود آهن برای طراوت و شادابی گیاهان آپارتمانی

علاوه بر این که گیاهان به سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم با درصدهای مختلف برای بخش های مختلف خود نیاز دارند، کمبود آهن در گیاهان هم می تواند خطرناک باشد. اگر آهن به میزان زیادی در گیاهان کم شود، می تواند باعث از بین رفتن گیاه شود. در نتیجه لازم است به علائم کمبود آهن در گیاهان توجه کنید تا سریعا این مشکل را برطرف کنید. از جمله نشانه های کمبود آهن در گیاهان تغییر رنگ سبز به زرد برگ ها است.

6. کود کلسیم و نیترات برای افزایش ماندگاری گیاهان

ترکیب کلسیم و نیترات یکی از بهترین و معجزه آساترین کود ها برای گیاهان است. شما می توانید از این کود حدود دو الی سه ماه بعد از تعویض خاک گلدان استفاده کنید. این کود علاوه بر این که باعث افزایش ماندگاری گیاهان آپارتمانی در شرایط مختلف می شود، می تواند مقاومت ساقه و برگ گیاهان را هم افزایش دهد.

چه زمانی باید گیاهان آپارتمانی را کود دهی کنیم؟

کود گیاهان آپارتمانی

حال که با بهترین انواع کود گیاهان آپارتمانی آشنا شدید، بهتر است بدانید چه زمانی مناسب کوددهی گیاهان است. شروع کوددهی گیاهان آپارتمانی بهتر است در بهار باشد و تا اواخر تابستان هم ادامه داشته باشد. سعی کنید تا جای ممکن در فصل های پاییز و زمستان گیاهان داخل خانه را کوددهی نکنید؛ چرا که گیاهان در این فصول خواب هستند و باید در این مدت از تغذیه آن ها خودداری شود. اگر گیاهان خود را در بهار با خاک گلدان تازه گلکاری کنید، تا دو ماه آینده نیازی به تغذیه و کوددهی گیاهان نخواهد بود.

نکته ای که باید بدانید این است که از کوددهی به مراتب زیاد پرهیز کنید. استفاده از کود با غلظت زیاد یا تغذیه مکرر می تواند باعث تجمع نمک های معدنی شود. در این صورت با گذشت زمان گیاهان دچار سوختگی ریشه و رشد پژمرده خواهند شد. در مورد خرید کود گیاهان آپارتمانی هم باید بگوییم که حتما این خرید را از فروشگاه های معتبر و قابل اعتماد انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *