پسته

مراحل آماده سازی زمین برای احداث باغ پسته و کاشت پسته

مراحل آماده سازی زمین برای کاشت پسته

پسته یکی از میوه های خوشمزه و محبوب در جهان است که امروزه دارای ارزش اقتصادی بالا و از جمله مهم ترین محصولات صادراتی به حساب می آید. به همین جهت امروزه افراد زیادی دست به پرورش این میوه زده اند تا بدین صورت آورده مالی نیز داشته باشند؛ اگر شما نیز قصد دارید به پرورش پسته روی بیاورید اولین قدم برای شما آماده سازی زمین برای کاشت پسته است که در این مطلب صفر تا صد آن را برایتان توضیح خواهیم داد؛ با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آماده سازی زیر ساز باغ پسته

حتما شما نیز کنجکاو شده اید و می خواهید بدانید آماده کردن زیر ساز باغ پسته چه مراحلی دارد و شامل چه مواردی می شود؟ اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن بیان کنیم زیر ساز باغ پسته مربوط به مواردی از جمله آبیاری مناسب، نمونه برداری از آب و خاک، تهیه و کاشت نهال، مدیریت تغذیه گیاه، کنترل آفات پسته، مدیریت بیماری ها و دیگر موارد می شود که در صورت استفاده از روش های مناسب سبب افزایش کیفیت و عملکرد محصولاتتان خواهد شد. در ادامه مواردی را برای احداث باغ پسته به صورت مرحله به مرحله برایتان بیان خواهیم کرد تا بدین صورت بتوانید باغ پربار و سالمی داشته باشید.

1. احداث استخر برای ذخیره آب

این محصول در مناطق نیمه خشک و خشک کشت می شود و همانطور که می دانید این مناطق اغلب با کمبود آب مواجه هستند به همین دلیل برای مبارزه با کم آبی و بی آبی بهتر است از یک استخر ذخیره آب استفاده کنید تا بدین صورت دچار چالش نشوید.

2. آماده سازی و صاف کردن زمین

در صورتی که قصد کاشت درخت پسته را دارید باید سطح زمین را به وسیله تراکتور شخم بزنید و در صورتی که خاک تا عمق 2 متری دارای بافت سنگین بود از ریپر برای شکستن و نفوذ کردن استفاده کنید.

3. نقشه باغ و پیاده سازی آن

در صورتی که قصد تهیه نقشه باغتان را دارید خیابان های اصلی، فرعی، محل ایجاد تاسیسات، محل حفر چاه، محل استخر ذخیره آب، فاصله درختان از هم، قطعه بندی مزرعه برای کشت و محل استقرار درختان را باید مشخص کنید. لازم به ذکر است بهترین فاصله برای ردیف درختان پسته بین 6 تا 7 متر و فاصله میان درخت ها باید بین 3 تا 4 متر باشد. در صورتی که فاصله ردیف ها کمتر از 4 متر و فاصله بین درختان کمتر از 2 متر باشد دچار چالش خواهید شد.

4. آماده کردن و کاشت بذر

در اواخر اسفندماه و اوایل بهار باید بذر ها را به مدت 24 الی 48 ساعت در آب خیس کنید و پس از آن با استفاده از سم های قارچ آن ها را ضد عفونی کنید. لازم است در انتها بذر ها را درون کیسه های پارچه ای ریخته و به صورت منظم به مدت 4 الی 5 روز آن ها را مرطوب نگه دارید. لازم به ذکر است بهترین دما برای جوانه زنی بذر ها بین 20 تا 30 درجه بوده که باید پس از جوانه زنی آن ها را مجدد با قارچ کش ها ضدعفونی کرده و در محل مورد نظر بکارید.

در زمین هایی که آب و خاک شیرینی دارند پس از گاو رو شدن زمین باید بذر های جوانه زده را در آن بکارید؛ در صورتی که خاک مزرعه سنگین است برای جلوگیری از سله بستن روی بذر ها را با ماسه بپوشانید. این فرآیند به رشد بهتر گیاه کمک کرده و علاوه بر رساندن اکسیژن کافی به ریشه گیاه سبب فعالیت موجودات هوازی مفید خاک نیز می شوند. پیشنهاد می شود قبل از کاشت نهال آزمایش خاک انجام دهید تا از کم و کاستی های خاک زمینتان آگاه شوید و بتوانید با کود مناسب کمبود ها را جبران کنید.

5. چاله کنی و کاشت نهال

چاله کنی و کاشت نهال

برای کاشت نهال در زمین باید گودال هایی به قطر نیم تا یک متر و عمق نیم متر ایجاد کنید و سپس درون آن را با خاک مرغوب و مناسب پر کرده و نهال را درون آن قرار دهید؛ پس از انجام آزمایش کمبودهای خاک را با کودهای متفاوت و مختلف برطرف سازید. ضمن اینکه در خاک های مرغوب و با کیفیت چاله هایی به قطر 40 سانت و عمق 60 سانتی متر ایجاد کنید و سپس نسبت به کاشت نهالتان اقدام کنید. نهال را به نحوه صحیح درون چاله حفر شده قرار دهید و پس از آن گودال را با مخلوط خاک و کود های دامی پر کنید نکته ای که در این قسمت حائز اهمیت است این است که شما باید خاک را به دور نهال فشرده کنید و پس از آن نسبت به آبیاری پسته اقدام کنید.

6. نصب قیم

نصب قیم برای نگهداری و جلوگیری از افتادن و خم شدن نهال در برابر باد و طوفان بسیار مهم بوده است؛ ضمن اینکه دو سال اول پس از کاشت نهال پسته بایدی از قیم استفاده کنید تا درخت مقاوم شود و بتواند از خودش محافظت کند. برای اتصال قیم به درخت می توانید از چسب های نواری یا طناب استفاده کنید.

7. احداث باد شکن

در مناطقی که باد و طوفان شدید است تعادل اسکلتی درختان تضعیف شده و به مرور منجر به خسارت های متعدد می شود. شما باید در جهت عمود به باد در فاصله حدودی 5 متر از اولین ردیف پسته اقدام به کاشت بادشکن کنید. یکی از مناسب ترین درخت های باد شکن در مناطق و زمین های پسته، پسته نر بوده که در این حالت فاصله بین درختان نر با بادشکن بین 2 تا 3 متر می باشد.

8. سیستم آبیاری مناسب

یکی از مهم ترین زیر ساخت ها و مراحل آماده سازی زمین برای کشت پسته در نظر گرفتن میزان بارندگی و سیستم های آبیاری آن است؛ آبیاری درختان پسته به مواردی مانند فصل، نوع رقم پسته، میزان بارندگی، روش های آبیاری، نوع کوددهی درختان پسته و غیره بستگی دارد. از جمله مرسوم ترین روش های آبیاری درختان پسته می توان به روش فواره ای، تحت فشار قطره ای، روش های مدرن، روش غرقابی، آبیاری اسپری، آبیاری نواری و غیره می باشد.

9. انتخاب نوع محصول

نهال انتخابی شما باید دارای نژاد سالم و اصالت باشد؛ ضمن اینکه نهال پسته با کیفیت باید عاری از بیماری های قارچی مانند: فوزاریم، گموز، نماتد و غیره باشد تا محصول سالم و خوشمزه ای را به ثمر برساند. در صورتی که قصد آماده سازی زمین برای کاشت پسته را دارید از کاشت در مناطقی که پایه اهلی دارند باید خودداری کنید. شما می توانید از نهال های گلدانی آن نیز استفاده کنید. یکی دیگر از نکاتی که باید به هنگام خرید نهال توجه کنید این است که نهال انتخابی شما باید دارای گواهی سلامت و شناسنامه باشد تا سلامت درختان و باغتان را به خطر نیندازد. ضمن اینکه نهال انتخابیتان باید با شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه زمین تان سازگاری داشته باشد در غیر این صورت سبب بروز خسارت و خرابی می شود.

برای آماده سازی زمین به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مراحل آماده سازی زمین پسته
  1. شدت نور
  2. میزان بارندگی سالانه
  3. درجه حرارت در طول فصل رشد
  4. درجه حرارت حداقل در زمستان
  5. میزان سرمای دیررس بهاره
  6. درجه حرارت در طول فصل رشد
  7. سرما زودرس پاییز
  8. اخذ گواهینامه سلامت و بهداشت نهال

نتیجه گیری

در این مطلب شما را با روش ها و مراحل آماده سازی زمین برای کاشت پسته از آماده سازی و گودال کندن زمین تا آبیاری و کوددهی آن آشنا کردیم. اکنون می توانید به سادگی نسبت به کاشت نهال پسته اقدام کنید و کسب درآمد خوبی از آن داشته باشید.

سوالات متداول

در زمان انتخاب نهال پسته چه معیارهایی را باید در نظر بگیریم؟

لازم است به هنگام خرید نهال پسته به سالم بودن نهال، سازگاری آن با شرایط اقلیمی مدنظر، اصالت و نژاد و دیگر موارد از جمله موارد مهمی است که باید به آن ها توجه کنید.

چرا باید از بادشکن در باغ پسته استفاده کنیم؟

برای حفظ تعادل درختان باید از بادشکن استفاده کنید و این مورد یکی از مهم ترین مواردی است که باید در باغتان رعایت کنید.

مهم ترین مراحل و احداث باغ پسته کدام است؟

از جمله مهم ترین مراحل احداث و طراحی باغ پسته می توان به: انتخاب مناسب سازی زمین، برنامه ریزی آبیاری، انتخاب نهال، کیفیت محصول و تهیه نقشه باغ پسته می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *