زعفران, محصولات زراعی

مراحل آماده سازی زمین کشاورزی برای کاشت زعفران

آماده سازی زمین برای کاشت زعفران

زعفران در بسیاری از خاک های زراعی قابلیت کاشت را دارد اما توجه به پیشینه زمینه برای زراعت این گیاه و انجام عملیات زراعی در مزرعه انتخابی، موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم در مورد آماده سازی زمین برای کاشت زعفران صحبت کنیم و بگوییم که باید قبل از کاشت این گیاه باید چه کارهایی برای زمین انتخابی انجام دهیم؛ پس با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

گیاه زعفران را می توان در چه آب و هوایی کاشت؟

قبل از این که بخواهیم در مورد مراحل آماده سازی زمین برای کاشت زعفران صحبت کنیم، بهتراست بگوییم که گیاه زعفران در چه نوع آب و هوایی رشد بهتری دارد. زعفران یک گیاه نیمه گرمسیری است که در مقابل گرما و سرما مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد؛ این گیاه بیشتر در مناطقی که دارای زمستان های ملایم و تابستان های گرم و خشک است، رشد بهتری دارد. در ایران مناطق خوبی برای رشد و پرورش زعفران وجود دارد اما باید به این نکته هم توجه کرد که منطقه مورد نظر نباید تابستانی با رطوبت زیاد داشته باشد. همچنین نباید زمستان های گرمی داشته باشد چرا که زعفران در هوای سرد رشد فوق العاده تری دارد. به همین دلیل مناطق شمال و جنوب کشور خیلی نمی توانند منطقه خوبی برای رشد زعفران باشند.

خاک مناسب کاشت زعفران

زمینی که برای کاشت زعفران در نظر گرفته می شود باید دارای خاک لومی، لومی رسی و شنی باشد تا بتوان بنه ها را در آن تکثیر کرد. خاک های شنی و خاک های رسی که سبک هستند، در مقایسه با خاک های رسی سنگین برای رشد بنه بهتر عمل می کنند. گیاه زعفران در خاک های سبکی که بافت متوسط و تا حدودی نفوذپذیری خوب دارند و دارای کلسیم کافی با ph بین 7 تا 8 و ماده آلی مناسب هستند، می توانند بهترین رشد را داشته باشند. زمین هایی هم که قابلیت نگهداری آب در آن ها پایین است، به دلیل رشد طولی بنه برای دسترسی به رطوبت مورد نیاز، بنه ها شروع به رشد طولی می کنند و از حالت گرد و شلغمی به صورت کشیده و هویجی تغییر شکل می دهد. در این صورت گیاه زعفران از گل دهی کمتری برخوردار خواهد بود.

زمین مناسب برای کاشت زعفران

زمین مناسب برای کاشت زعفران

از جمله نکاتی که باید در مورد آماده سازی زمین برای کاشت زعفران و خاک مناسب برای رشد گیاه زعفران بدانید این است که:

  • زمین منتخب شما نباید در منطقه ای واقع شود که سایه درختان یا کوه روی گل های زعفران بیفتد.
  • باید قبل از کاشت گیاه، برای جلوگیری از ترک زمین، مزرعه را سله شکنی کنید تا سطح سفت و سخت زمین برای رویش مجدد گل ها آماده شود.
  • علف های هرز و قلوه سنگ ها هم باید قبل از کاشت پیازها یا رویش مجدد گل جمع آوری شود.
  • خاک زمین باید دارای آهک و کلسیم بوده و ph آن بین 7 و 8 باشد.
  • زمین قبل از کاشت گیاه زعفران باید آفت کشی شود و از تمام حشرات و آفات مزاحم پاکسازی شود.

نحوه نگهداری و آماده سازی خاک برای کاشت زعفران

کوددهی و آبیاری زعفران در زمان کاشت تاثیر بسیار زیادی روی حجم محصول به دست آمده خواهد داشت. به همین دلیل کشاورزان توصیه می کنند از اواخر فصل زمستان تا اوایل بهار، بهترین زمان برای کوددهی زعفران است. از جمله مهمترین کود زعفران که باید به زمین داده شود، کود فسفر، دامی و پتاس است. بعد از آن هم باید زمین شخم زده شود تا کودها کاملا به خورد زمین روند. اگر تا به حال هیچ گاه در زمینتان پیازهای زعفران را نکاشته اید، برای سال اول ابتدا باید از مرداد تا شهریور زمین را به خوبی شخم بزنید و به آن کود ازت اضافه کنید. برای کاشت پیازها هم باید شیارهایی موازی به عمق 15 تا 30 سانتی متر ایجاد کنید که به این شیارها اصطلاحا کرت می گویند. در ماه مهر هم باید اولین آبیاری را برای زمین انجام دهید تا پیازهای زعفران شروع به گل دهی کنند.

اگر تمام نکات مربوط به آماده سازی زمین برای کاشت زعفران را رعایت کنید می توانید با کاشت هر پیاز زعفران، به طور متوسط از 7 تا 10 سال به شرط نگهداری و مراقبت های صحیح، از گل های زعفران استفاده کنید؛ زمان گلدهی آن نیز در پاییز و اوایل آبان ماه است و حدود یک ماه طول می کشد تا پیاز ها رشد کنند، گل دهند و به مرحله برداشت برسند.

پیاز زعفران

اما نکته ای که باید در این مرحله بدانید این است که باید بعد از برداشت زعفران، زمین را برای برداشت سال بعد هم آماده کنید. برای این کار باید علف های هرز را بچینید، قلوه سنگ ها را جمع آوری کنید، برگ های زعفران را برداشت کنید و سله شکنی انجام دهید. علاوه بر همه این ها می توانید نعناع یا آویشن در اطراف زمین بکارید تا از هجوم موش ها و حشرات دیگر جلوگیری شود.

کوددهی زمین برای کاشت زعفران

یکی از دیگر مراحل آماده سازی زمین برای کاشت زعفران این است که بعد از این که زمین را شخم زدید، کود پاشی کنید. بهترین کودی که برای آماده سازی این زمین ها مورد استفاده قرار می گیرد، کود گاوی پوسیده است. 4 تن از این کود را می توان با 25 کیلو گرم سولفات پتاسیم گرانوله، 5 کیلوگرم گوگرد بنتونیت دار و 25 کیلوگرم سوپر فسفات تریپل ترکیب کرد. این مخلوط باید در 1000 متر زمین به خوبی و مساوات پخش شود. برای این که بتوانید نتیجه بهتری دریافت کنید، باید کود را با خاک زمین به خوبی مخلوط کنید و بعد از ترکیب زمین را کاملا مسطح کنید تا در زمان کشت، هیچ گونه پستی و بلندی وجود نداشته باشد.

بعد از آماده سازی زمین برای کاشت زعفران، باید پیازهایی که مرغوبیت بالایی دارند را پیدا کرده و آن ها را به خاک انتقال دهید. بلافاصله بعد از این که پیازها را خریداری کردید، آن را در داخل خاک بکارید، چرا که اگر این پیازها در معرض آلودگی قرار بگیرند و چندین پیازچه برای مدت طولانی در کنار هم قرار بگیرند، قوه نامیه پیازچه ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد. بهتر است قبل از کاشت پیازچه ها آن را ضدعفونی کنید و سپس در خاک مناسب بکارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *